Sesekali Merasa Apa Yang Dirasa
| More
Assalamualaikum...

Syukur ke hadratNya kerna masih diberi nikmat menghirup udara segar, nyaman dan indah. Pagi yang semakin menyemarakkan semangat meneruskan kehidupan di kala usia Syawal kian menjengah ke penghujungnya. Apakah segala keberkatan Ramadhan yang lalu masih berbekas di hati kita? Apakah masih segar setiap amalan kita yang kita lakukan di bulan yang mulia itu?

Insya Allah, segalanya masih seperti yang dulu.

Hidup ini cukup indah jika kita dapat melihatnya melalui pelbagai aspek dan segala yang kurang itu dapat kita nilai semula bagi mendapat gambaran yang lebih jelas dan memberikan pengertian dalam hidup kita. Seringkali kita dibebani dengan persoalan-persoalan yang hampir membunuh semangat kita untuk meneruskan kehidupan. Namun, dapatkah kita mengetahui kelebihan di sebalik setiap persoalan tanpa kita menjawabnya terlebih dahulu?

Apa yang pasti, kehidupan perlu diteruskan. Semangat juang yang membara perlu disemarakkan hingga membuahkan hasil yang kita ingini. Kewujudan pemangkin dalam setiap perkara merupakan satu bentuk seni yang dihadiahkan oleh Maha Pencipta supaya kita sentiasa bermotivasi untuk mencapai apa yang dihajatkan. Sejauh manakah kita bersyukur atas nikmat kurniaanNya? Apakah cukup sekadar melafazkan rasa syukur? Apakah cukup sekadar qiam dan sujud merendah diri kepada yang Maha Esa?

Adakalanya kita tidak merasa apa yang dirasa oleh insan lain, dan adakalanya kita diberi peluang merasa sebagaimana yang dirasa oleh mereka. Apakah sebabnya kita diberi peluang itu? Pastinya untuk kita mengetahui perasaan itu. Tapi apakah kita tahu maksud di sebalik setiap rasa itu.

Sekian lama kita hidup, apakah kita benar-benar merasa apa yang dirasa oleh insan lain?
Penanda: , edit post
5 Responses
  1. ikajamil Says:

    nobody's perfect..
    adalah sesuatu yg sukar untuk menjaga hati dan perasaan org di sekeliling...
    just do what u think is right..
    tapi ika tak kisah..


  2. achah Says:

    I've decided 2 enjoy my life 2 d fullest..

    muahahahaha..

    U should too..
    m(^___^)m


  3. En Kid Says:

    :)
    live life to its fullest?..

    insya Allah...
    trying hard too...
    akan ada sinar suatu masa nnt...
    hehe...


  4. 74459 Says:

    owh..
    so far that i concerned blog en.kid pasti berkait rapat dengan emosi..

    It's gewd n i like it..
    coz saya sangat bermain emosi setiap kali membaca blog anda..

    Owh...terkesan...


  5. lilit pagi Says:

    Pujuklah hati agar ia selalu bersabar...