0
| More

ape tu?..
tiba-tiba macam 0..
entah lah~

p/s: nape ea?..
Adanya aku
| More
Oh, si dia..
Yang selalu bermanis mulut
Yang selalu bermain kata
Yang selalu bisa buat kita bahagia

Tidakkah kau tahu manis mulutmu membawa kalut
Tidakkah kau tahu bait-bait katamu membawa duka
Tidakkah kau tahu bahagia itu hanya sementara

Mudahnya, semuanya hanya binasa sahaja
Kau tidak tahu semua itu
Si manis mulut, si durjana bermain kata

Oh, kamu..
Yang seronok mendengar kataku
Yang gembira menerima pujianku
Yang suka tiap kali aku bersuara

Bukan niatku membuat kau seronok tapi muram durja di akhirnya
Bukan tujuanku membuat kau gembira tapi sedih di akhirnya
Bukan motifku membuat kau suka tapi duka di akhirnya

Ketahuilah niatku yang satu

Aku hanya mahu lihat riak wajahmu
Yang seronok, gembira dan suka
Agar bisa merubah takdir
muram, sedih dan duka di akhir itu..

Kerna pada hematku
sukamu sekarang bisa bertahan hingga ke akhirnya
Kerna serasa aku
gembiramu sekarang bisa menjadi penawar tika kau bersedih
Kerna pada aku
mewujud rasa bahagia padamu buat diriku lebih bermakna

Untuk terus ada...


::24 Oktober 2009, 1940::
::masih budak~::
Pulang dari KL~
| More
Salam blog..

Alhamdulillah..masih upaya berblog..
Hee~

Secara ringkas..3 hari di Kuala Lumpur dan Selangor juga Putrajaya..

16 Oktober 2009, 03:45 PM
- bertolak dari Kepala Batas, Pulau Pinang.
- perjalanan biasa-biasa saja, namun cuaca mula hujan dari Perak sekitar Ipoh hingga ke Selangor.
- tiba di Shah Alam jam 07:30 PM ( ayah kata mesti tiba jam 10:oo PM..alamak!)
- di Shah Alam, menyampaikan pesan Nasi Daging Herba dan Nasi Karot Herba..

16 Oktober 2009, 10:00 PM
- sudah tiba di UKM, Bangi.
- berjumpa rakan-rakan di sana..juga pesanan Nasi Daging Herba. :)

16 Oktober 2009, 11:30PM
- keluar bermain bowling. Hahaha~
- sangat-sangat penat...

Hampir jam 03:00 AM 17 Oktober 2009 baru dapat melelapkan mata.

Jam 06:30 AM 17 Oktober 2009 terjaga dan mula bersiap-siap untuk ke kenduri di Kuala Kubu Bharu, Pn Faraheda dan En Azdi. Tahniah kalian~

Jam 08:30 AM bergerak ke KKB, setelah perjalanan hampir 2 jam termasuk sesat-sesat seketika. Tiba di rumah kenduri. Bermula lah aksi-aksi ber'photoshoot' di sana.


17 Oktober 2009, 03:40 PM
- mula berkemas untuk pulang
- menuju ke Rawang dan Shah Alam untuk open house di rumah Cik Nilam.

17 Oktober 2009, 06:15 PM
- tiba di rumah Cik Nilam, maaf terlewat ya.
- sempat sembang-sembang dengan mami, kemudian menjamah makanan. Soto dan sate.. nyumm2~
- selesai, bertolak pulang ke UKM untuk majlis GALA III di Kelab Tasik Putrajaya.

17 Oktober 2009, 08:30 PM
- tiba di Kelab Tasik Putrajaya.
- best~! jumpa sahabat-sahabat..terima kasih AJK Gala ye..tahniah~!
- lagi best bila Man United menang 2-1 ke atas Bolton malam tu..


17 Oktober 2009, 12:30 PM
- sudah dibuai mimpi2~
- penat sudaaa...
- esok mau photoshoot lagi..

18 Oktober 2009, 09:30 PM
- bertolak ke padang rumput UPM untuk berphotoshoot~, tapi kami kekurangan ahli kumpulan..huhuhu~
- cuma saya, Cik Dell dan Adik Bulat saje..
- sesi photoshoot bermula sebaik tiba ke destinasi..


18 Oktober 2009, 11:30AM
- selesai photoshoot, teruskan perjalanan ke Subang Jaya untuk ambil Cik Azzah dan kemudian ke One Utama untuk ber'coklat'..
- kami ke Theobroma Chocolate Lounge..Fair Lady dan Belgian Waffle + Ice Cream menjadi pilihan saya..



18 Oktober 2009, 04:45 PM
- bergerak ke Rawang untuk beraya, open house Ainna (mantan JAKSA KAB)..
- terima kasih Ainna, sedap makaroni, ayam dan semua2nya..sedap~

18 Oktober 2009, 11:00 PM
- perjalanan pulang ke Penang...
- berhenti di beberapa perhentian akibat mengantuk yang amat sangat~

tiba di Penang pada jam 06:50 AM 19 Oktober 2009..

sekian..perjalanan sepanjang 3 hari~
Dari Sarawak~
| More
Salam blog..

Ayah baru pulang dari Sarawak malam semalam. Seharian ini hanya berehat di rumah. Penat barangkali. Sudah terlalu sering outstation walau usia makin bertambah.

Tadi melepak seketika bersama ayah di rumah. Maka disuruh aku merasa buah dari Sarawak. Buah yang dikenali sebagai buah dabai. Aduh!


Buah dabai

Aku pun mencuba buah dabai ni, agak ngeri rasanya. Terkulat-kulat aku nak menghabiskan. Kata ayah, buah ni memang terkenal di Sarawak dan pada waktu-waktu puncak ianya boleh mencecah RM20 sekilogram. Rasanya tawar tapi berkrim. Mahu cuba?..boleh cuba.. :)

Aku ke dapur mendapatkan air, terjumpa pula Kuih Tebaloi. menarik rupanya, dan alhamdulillah rasa pun sedap. Bau nak macam kuih sepit. Dibuat dari sagu dan dicampurkan perasa-perasa seperti pandan dan sebagainya. Sedap~!

Kuih Tebaloi

Alhamdulillah, suka dapat merasa kepelbagaian dalam masyarakat Malaysia ni. Hikmah kita berada dalam negara Malaysia yang berbilang kaum. 1 Malaysia..banyak isu mengenai hal 1Malaysia. Siapa beruntung siapa yang rugi?...

Wassalam..
Balik Kampung~
| More
Salam bicara..

Ha, topik kali ni pasal balik kampung walaupun dah agak ke penghujung Syawal dah ni. Almaklum, raya hari tu kurang menonton rancangan raya di TV. Maka, beberapa kesempatan yang ada, muat turun cerita-cerita yang ada, termasuk cerita Kuih Goyang Seha lakonan Eizlan Yusof, Rozita Che Wan dan budak-budak comel tu.


Macam biasa, cerita raya ni kebanyakan berkisar tentang konflik bali raya. Begitu jugalah dengan cerita ni.


aku pasti ada antara kalian yang sudah menonton telemovie ni. Pendapat aku, lakonan menarik dan jalan cerita tak membosankan.

Cuma, apa yang aku tertarik ialah konflik balik raya ni. Hmm..sangat sinonim dengan masyarakat kita mengenai konflik ni. Tertanya-tanya juga, apakah konflik ni akan terus-terusan melanda, sampaikan tiba masa untuk aku juga nanti. Alahai...

Biarlah diwujudkan pelbagai sistem untuk giliran beraya ni, nak tak nak pasti akan timbul satu dua masalah. Ada saja hal-hal last minute. Risau memikirkannya. Terkadang rasa ngeri mahu berumah tangga. Tapi kalau sepanjang masa tinggal dengan mak ayah, tiada masalah untuk beraya di kampung isteri kot.. (gile gatal, jauh pikir)..hahaha..

Apa pun, kalian punya penyelesaian mengenai isu ni?..ayuh, kongsikan..
Restoran Terbuka :)
| More
Salam blog..

Alhamdulillah, bernafas lagi hari ni di samping menunaikan amalan sunat Syawal yang masih belum habis. Ada lagi 1 hari, lusa raya.. :)

Lusa raya, maka restoran pun akan raya juga..

Dijemput kepada rakan taulan yang mengenali diri ini untuk menghadirkan diri di Restoran Nasi Daging Herba pada 10 Oktober 2009 bermula jam 1 petang hingga 6 petang. Acara Restoran Terbuka akan diadakan, maka sesiapa berkelapangan boleh menghadirkan diri.

Berikut sedikit sebanyak juadah yang akan disajikan:

  • Nasi Daging Herba (Menu Utama yang tak boleh ditinggalkan)
  • Lemang dan Rendang Ayam (Rendang mama yang sangat sedap)
  • Nasi Himpit dan Kuah Kacang
  • Mee/Bihun Sup ala2 Utara
  • Pencuci mulut (agar-agar barangkali)
  • Minuman panas dan sejuk
Jangan meleleh air liur tu, sabar ye...jemput hadir Sabtu ini di Restoran Nasi Daging Herba.

Alamat seperti berikut:

No. 6, Persiaran Seksyen 4/8
Bandar Putra Bertam
13200 Kepala Batas
Pulau Pinang
(Cari signboard kedai berwarna oren ya, berhampiran ILP Kepala Batas)



Maka, bermula hari ini aku perlu senaraikan sedikit sebanyak barang2 yang perlu dibeli untuk keperluan pada hari Sabtu ini. Ayuh bantu saya.. :)
Yeay!
| More
Layout baru untuk blog ini..dengan nafas baru hendaknya..
:)

Salam Blog!
Salam Idulfitri 1430 H
| More

Salam Aidilfitri 1430 Hijrah

Ampun dan Maaf dipinta
Andai ada terkasar bahasa
Tersalah tatasusila
Tersinggung rasa

Moga Syawal menjelang
Akan dikenang
Dan kekal dalam ingatan
Dengan penuh ketulusan

Insya Allah..

Ketemu semula
di alam maya
tika tiba masa
dan ketikanya..
:)
Cermin!
| More
Assalam..

Topik : Cermin (Bukan cerita hantu tu ye..)


Aku dan afif 'di sana'..

Sedari dulu lagi cermin amat sinonim dalam kehidupan kita..tak kira di mana jua kita berada..paling kurang tidak, kita perlukannya. Khusus buat kaum berlainan jantina denganku. Maka, aksesori yang perlu ada dalam sebuah tas tangan pastinya cermin make up.

Ceritanya, aku yang juga selalu melihat cermin kala di bilik mandi atau di kamar tidur, selalu berfikir dan merenung jauh. Semalam, untuk kesekian kali melihat-lihat aku 'di sana' di balik cermin di bilik mandi tika sedang memberus gigi. Memikirkan tentang aku. Memikirkan tentang yang selain aku. Memikirkan betapa bertuahnya aku. Memikirkan ada insan lain tak seperti aku. Maka aku bersyukur atas ketentuan ini. Apa yang aku fikirkan..

Hidupku kini, penuh kebebasan bekerja. Tidak seperti mereka yang lain. Aku bebas mencaturkan perjalanan harianku. Tidak seperti kamu-kamu yang lain. Aku punya sebuah empayar aku sendiri. Tidak seperti yang lainnya. Akulah maharaja dalam empayar itu yang bisa menuturkan apa sahaja dan mengarahkan itu dan ini. Tidak seperti yang menurutnya sahaja.

Maka, aku bisa alpa. Aku paling mudah goyah pada tiap ketika. Kerna aku rasakan aku segalanya. Namun..

Aku silap.

Aku bukan siapa-siapa. Aku masih di bawah-Nya. Jauh dari-Nya.

Aku telan dalam-dalam semua rasa tadi. Untuk aku lihat sebaliknya.

Kebebasan aku tidak indah sebenarnya. Tidak mudah sebenarnya. Tanpa percaturan bijak, segalanya bisa dipijak-pijak. Tidak seperti kalian yang ada panduannya. Empayar aku bisa musnah dalam sekelip mata. Tidak seperti kalian yang punya jaminan. Sehebat mana penuturan dan arahan aku, aku bisa digulingkan oleh yang menurut sahaja. Itu hakikatnya.

Oleh itu, kita sama sahaja. Aku dan kamu, tiada bezanya. Tetap ada yang SATU, LEBIH dari kita.

Aku melihat cermin lagi..

Kali ini di kamar tidur. Aduh, kurusnya aku. Begitu jua kata dari yang lainnya. Bagaimana aku mahu untuk tidak kurus?

Makan minum, sah-sah tak terjaga dengan kesibukan aku. Saat orang berbuka dengan lazatnya, aku ke sana ke mari melihat mereka berbuka. Saat orang lain leka menjamah makanan, aku periksa tiap order dan key in tempahan. Maka, aku tidak seperti yang lain. Tapi aku suka. Aku suka melihat yang lain enak menjamah makanan hinggakan ada saja yang menanyakan aku mengapa tidak makan. Tak mengapalah, melihat kalian makan, sudah senang hatiku.

Kata ayah, mungkin perlu kawen dulu kot. Aduh..kawen ya?.. sudah terlalu sering perkataan itu terpacul keluar.. Ya! tarikh akhir makin hampir. Kata ayah bulan dua belas tahun mendatang. Saat aku sudah cukup dua puluh enam. Bagaimana?..

Tolong boleh?..
:)
Seketika selepas bersahur...
| More
Salam Ramadhan ke-21..

Alhamdulillah, seusai bersahur bersama mama dan adik-adik pagi tadi.. adik bongsu, Afif mula terkial-kial mencari jubahnya untuk solat Jumaat nanti. Almaklum, sudah lama sangat bercuti. (Sekolah dia bercuti bermula pertengahan Ogos hingga 31 Ogos yang lalu, kes kuarantin H1N1 campur sekali dengan cuti seminggu sekolah pada awal Ramadhan). Jumaat lepas juga tidak ke sekolah kerna menziarahi arwah tok saudara yang meninggal pada malam Jumaat tu. Al-fatihah..

Maka, minggu ni mula tercari-cari balik kelengkapan biasa untuk dibawa pada hari Jumaat termasuklah jubah putihnya. Aku turut sama mencari sampai lah ke episod memunggah-munggah almari. belek baju itu, baju ini..mana yang dah tak pakai akan disedekahkan..insya Allah..

Ni dia encik Afif yang selalu kelam kabut masa awal pagi nak ke sekolah..
Hahaha..ni versi dia edit gambar dalam phone..macam-macam..

Dah serabut semacam je aku tengok keadaan bilik, tapi tak mengapalah..sendiri buat semak sendiri kemas lah.. :)

Kes Afif dah lama ditinggalkan dan akhirnya dia ke sekolah tanpa jubah hari ni..(jubah untuk pelajar yang 'dah besar' untuk solat di masjid..yang tak berjubah solat dengan budak-budak kecil)

Titipan 1 Encik-encik teddy bear dari teman-teman..terima kasih ya..titipan sempena konvo ada, saja-saja bagi ada, sempena hari lahir pun ada..apa pun, terima kasih ya..pemberi-pemberi encik teddy, sila angkat tangan! :)

Titipan 2

Haa..yang ni, masa-masa sekarang pasti dah berkurang encik posmen berkunjung ke rumah untuk menghantarnya dek kekangan masa dan paling penting evolusi teknologi menyebabkan kita lebih senang dengan khidmat pesanan ringkas atau paling rajin sekali pun, khidmat pesanan bergambar..kan? Ada yang kenal kad kirimannya?.. ;)
(Ada lagi yang lain-lain, cuma tak tertangkap je..jangan kecil hati ya..)

Titipan 3

Yang ni pula, kebanyakannya titipan sempena hari lahirku yang lepas-lepas..Meriah, macam-macam warna ada.. :)
Cepat angkat tangan pemberi-pemberi kad ini..hehe..
Terima kasih ya!

(Edit pada 12.27 pm)

Titipan 4

Yang ini, cenderahati sempena tamat tempoh berkhidmat sesi 2004/2005..pelbagai ragam dan pengalaman ditempuh selama hampir setahun..indah tak terkata~~

Titipan 5

Hadiah dari seorang pensyarah yang aku kagumi, aku sayangi..terima kasih atas tiap tunjuk ajar dan nasihat yang diberikan, akanku pastikan anak didikmu ini terus berjaya..insya Allah..

Baiklah, selesai punggah, kemas semula..punggah tempat lain pula..tak kemas lagi..habis kerja nanti baru sambung kemas semula..jom tolong~!

Ke masjid pula..Jumaat~Jumaat~
Bingkisan di bulan mulia ini..
| More
Salam blog..

Sudah terlalu lama diri menyepi dari kolum blog ini dan rasanya perlu jua sekali sekala menjengah dan menyampaikan sesuatu..insya Allah.

Dalam kesibukan mencari rezeki dan terus berjuang di muka bumi ini..adakalanya diri terbuai dengan pujuk rayu dan mainan duniawi..namun, berkat hidup bersama keluarga di sini, cepat saja aku diingatkan semula dengan tugas selaku khalifah di muka bumi fana ini..

Alhamdulillah..

Semenjak entri terakhir tempoh hari..

Aku menjalani hari-hariku dengan rutin sebagaimana biasa..

Ada beberapa kali ke Kuala Lumpur menjejakkan kaki ke bumi bertuah Bangi..bertemu rakan-rakan di sana..rindu kamu semua.. :)

Insya Allah, akan kembali ke sana Oktober nanti walau sekejap cuma..







Seawal Ramadhan, aku meneruskan agenda bersama restoran. Cuma masa perniagaan diubah dari jam 4.00 petang hingga 8.00 malam..jam-jam seterusnya untukku bersama-Nya..insya Allah..

Makanan yang disediakan seperti biasa cuma tiada lauk kambing dan burung dihidangkan.. :)

Mari sama berbuka di sini..
Pakat mai ramai-ramai neh..








Sempat juga berlunjung ke 2 tempat ini untuk berbuka puasa tempoh hari. Sukakan tempat-tempat yang indah dan cantik. Rasa terjamin kesucian makanan yang disajikan. :)

Kalau tak silap, tak lama lagi akan ada di sekitar kawasan Shah Alam. Insya Allah..
Ala-ala berkempen untuk HPA juga ni. ;)
Lebih lanjut tentang HPA, di sini.
Insya Allah, restoran ku akan menjayakan juga usaha oleh HPA ini. Semoga dirahmati Allah.

Radix Oriental Cuisine
Radix Fried Chicken

Tup tup..
Sudah hari ke-20 berpuasa..
Aku rasa masih baru sahaja di dalam bulan yang mulia ini..
Sudah pula tiba masa berkira-kira untuk mencari malam yang TERBAIK itu..
:)

Ayuh, sama mencari..

Sekian, wassalam.
Alasan menarik!
| More
Salam bicara..

Alhamdulillah..syukur pada yang Maha Esa..

Entri ini bertujuan memaparkan beberapa alasan menarik yang aku dapati dari adik bongsuku, Muhammad 'Afif..


Situasi 1..
Tempat : J Krust di Kiosk Bertam
Tujuan : Makan-makan..

Afif dengan penuh selera menjamah makanan yang dipinta. Satu set Quarter Chicken with 2 sidelines mengikut aku kerna lazimnya apa yang dipinta daku menarik dan kena dengan seleranya. Setelah beberapa ketika menjamah, dia kelihatan semakin perlahan menjamah makanannya.

Aku : Afif, cepat makan, habiskan ye..
Afif : (dengan gaya menepuk-nepuk lengannya) Hmm...banyak nyamuk kat area ni eh..susah nak makan..
Aku : Ha..tu tak habis makanan la tu..
Afif : La..betul la..banyak nyamuk ni..

Alasannya..banyak nyamuk..sedangkan aku tak merasakan kehadiran barang seekor nyamuk pun di kawasan tu..akhirnya, seperti yang dijangka, makanannya tidak habis..

Situasi 2..
Tempat : Meja makan di rumah
Tujuan : Makan tengahari

Mama sediakan lauk pauk untuk makan tengahari, ada lauk daging masak cabai cuka, lobak putih masak lemak dan ikan goreng tepung. Sebelum turun makan, dikhabarkan oleh Afif, mama menyediakan megi. Aku rasa agak pelik bila dikhabarkan demikian, tapi tak ambil pusing sangat. Setiba di meja makan, aku nampak lauk-lauk yang menyelerakan dan semangkuk megi. Pokoknya, Afif yang buat megi tu dan meminta aku merasa. Ok, rasa sedap dan aku teruskan agenda makan nasi putih berlauk..

Punya khusyuk makan, tiba-tiba Afif bersuara..

Afif : Hmm..pack megi yang sekarang ni besarkan?..
Aku : (blur seketika)...Ha tu tak habis la tu ya..
Afif : Eh..betul..banyak megi die..

Aku dalam hati geram je mendengar alasan dia..Afif, yang banyak mengelat..siapa ajar?..
:p
Jom makan!
| More
Image Hosting by Picoodle.com
Nasi Daging Herba


Image Hosting by Picoodle.com Nasi Karot Herba Daging Ros

Image Hosting by Picoodle.com Nasi Karot Herba Ayam Ros

Heee..sebahagian dari peningkat selera meningkat ingin menjamah.. Ayuh! Makan tengahari..

Restoran Nasi Daging Herba

Sudah terlalu jauh aku dengan blog ini..
| More
Assalamualaikum..

Salam bicara, setelah beberapa ketika..aku kini punya ruang untuk terus berblog. Alhamdulillah..

Terlalu banyak untuk dicerita untuk diluah, tapi aku kirakan yang sudah itu, sudah lah..biar ia berlalu cuma jangan dilupa kerna ia adalah sebahagian dari hidup kita..

Aku masih seperti dulu..cuma untuk seketika dihimpit kekeliruan dan kecelaruan dalam meneruskan agenda khalifah di muka bumi..hari-hari berlalu dihabiskan di restoran. Melihat pelbagai keletah manusia..pelbagai ragam dan menimba pelbagai pengalaman..
Yang pasti..ianya menyeronokkan..
:)

Hujung minggu ini, ikut perancangan akan pulang ke kampung Kedah, sebelah ayah. Ziarah makcik yang baru melahirkan anak..rindu kampung! kebetulan Penang cuti pada Sabtu ini sempena TYT sambut Hari Lahir.. :p

Ayuh ke Kedah.. hehehe..

Aku akan kembali menulis dan terus menulis di ruang maya ini!
Coretan sahaja - bahagian tujuh
| More
Syukur..
Alhamdulillah..
Segalanya baik-baik belaka..
Aku gembira dengan kehidupanku kini..

Sahabat-sahabatku..
Ayuh, ke mari..
:)

Namun, masih banyak perubahan dan peningkatan perlu ku lakukan..
Restoran ku kini, sudah beroperasi hampir 4 bulan..
Pelanggan hampir keseluruhannya berpuas hati dengan makanan dan perkhidmatan yang diberi..
Aku masih merangka kaedah dan teknik mahu mempromosi dengan lebih berkesan..
Diharap jualan harian akan meningkat dan memudahkan aku merangka masa depan pula..
;)

Mahu mencari ruang-ruang di negeri lain pula..
Hehe..
Selamat Untukmu Ibu!
| More

Kisah Pertama

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku......mak
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak
Aku selalu teringatkan ....
mak
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah......
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak
Yang selalu berleter kat aku...
mak
Yang selalu puji aku....
mak
Yang selalu nasihat aku....
mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....
mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada.....
.....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Kisah Kedua

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Buat ibuku, Salahiah binti Daman:

Selamat Hari Lahir, 8 Mei dan Selamat Hari Ibu. Semoga sentiasa dipayungi rahmat dan keberkatan dari-Nya. Semoga dikau sentiasa diberikan yang terbaik dalam hidupmu. Ampuni salah dan silapku selama umurku di dunia ini. Aku menyayangimu seumur hidupku.

Selamat segalanya, insya Allah..
Selamat Hari Lahir!
| More
Selamat Hari Lahir! . Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Dimudahkan tiap urusan dan diberkati dalam tiap amalmu. Semoga dikau sentiasa diberikan jalan oleh-Nya untuk beroleh yang terbaik dalam hidupmu. Selamat Hari Lahir...
Yang terbaik untuk kamu! Maaf ya atas kelewatan ini...
Anugerah!
| More


Rule:
1. Put this badge in your awesome blog.
2. Award this badge to 10 bloggers whom you think are inspirational and friendly.
3. Make sure you put the 'recipients' names here, along with their links.
4. Let them know about this

Pertama-tamanya, terima kasih buat pemberi anugerah ini iaitu cik Ika dan En Rasydan.

Secara ringkasnya, anugerah ini akan dipanjangkan kepada penama-penama berikut:

1. En Hilmi Khairi
- Seniorku di SEMESTI. Terima kasih atas tunjuk ajar dan persahabatan ini. :)

2. En Azri
- Juniorku di KTHO, UKM. Walaupun hujung-hujung semester baru kenal. Tapi aku tahu anugerah ini sesuai untuk kamu. :)

3. En Zairi
- Sahabat seperjuangan di SEMESTI dahulu. Kini mendedikasikan diri merakam keindahan dunia nikmat dari-Nya.

4. Cik Ikin
- Adikku di KAB,UKM. Terima kasih atas pesananmu ya! akan ku ingat dan insya Allah ke temu lagi nanti ya..

5. Cik Aisha
- Adik juga eh?..Terima kasih atas sokongan kamu. Terima kasih untuk semuanya..bila mahu sampai ke Penang?..

6. Cik Nilam
- Cik felo di Kolej Aminuddin Baki, UKM. Semoga berjaya dalam kajian-kajian kamu ya!

7. Cik Jijah
- juga cik felo di Kolej Aminuddin Baki. Terima kasih ya! teruskan usaha murni memartabatkan bahasa kebangsaan kita.

8. Cik Tim
- cik mantan felo KAB, UKM. Terima kasih ya!..lama tidak mendengar ini; "..Mengapakah?.."

9. Anugerah turut ditujukan buat semua pengunjung-pengunjungku yang lain. Aku tidak mampu menaip lebih panjang...tanganku semakin pijar.. :(
Caca Merba
| More
Salam bicara..

Tatkala jari-jemari mengetuk-ngetuk papan kekunci ini, hati membungkam resah. Cuba diri ini untuk memahami yang lain. Cuba diri ini menerka apa yang berlegar-legar di kotak fikiran mereka. Di mana letaknya pemahaman mereka terhadap orang lain untuk orang lain memahami mereka. Di mana?..

Aku masih di sini. Utara semenanjung, mencari-cari erti hidup ini. Berikan daku ketabahan ya Rabb!

Keluar topik serius..

Baru selesai menyediakan bahan untuk jelatah dan asam cabai...akibatnya..tanganku pijar...AMAT!

Ada teknik untuk hilangkan pijar? Tolong..tolong.. Agak kurang menyenangkan..aduh..tapi sebenarnya sangat tidak menyenangkan..

Tolong..sesiapa ada petua hilangkan kepijaran..bantu saya ya!

Huhuh..
Hari ini..
| More
Entah mengapa, perkara yang jarang berlaku..
Hari ini ianya berlaku..
Aku sangat berusaha untuk mengelakkannya..
Namun, hari ini..

Amarahku bisa dikawal lazimnya..
Hari ini..aku gagal..
Aku lepaskan jua walau tidak semua..
Amarahku mengawal jasadku..

Buat seketika..pertimbangan di luar jangkauan..
Namun, cepat-cepat aku kembali..
Aduh, mengapa harus begini..
Pada hari ini..

Ya Allah, tabahkan hatiku..
Tingkatkan kesabaranku menghadapi kerenahnya..
Saban hari..tika lakunya ku kira membisa di hati..
Jauhkan aku dari amarah yang tidak menentu ya Allah..

Hari ini..
Ku rasa pastikan berulang..
Seandai tiada yang bisa mengubah dirimu..
Seandai tiada usaha darimu..

Hari ini..
Sangat kuharapkan untuk berakhir..
Tiada lagi sengketa..
Tapi mungkin tiada akhirnya..

Aku benci perasaan ini..
TAGGED tertangguh oleh En Hilmi
| More
1. Kenapa kamu berblog?

- alasan berbblog (ada perkataan ni ke?).. aku pada mulanya sangat malas menulis dan lebih gemar memberi komen di blog-blog lain..namun, akibat komen terlalu panjang..maka dianjurkan untuk menulis blog sendiri..terima kasih pada Cik Tim ya.. :p

2. Apakah method penulisan dalam blog kamu?

- method penulisan?..pada awalnya lebih kepada rojak atau campuran..namun, timbul keinginan untuk menggunakan bahasa Melayu, maka aku kini selesa dengan bahasa ibunda ini..
- penulisan ditekankan lebih kepada soal peribadi dan apa yang terlahir dari hati dan dizahirkan di sini..tapi tak semua la..masih perlu ada rahsia.. ;)

3.
Antara rupa dan isi blog, yang mana lebih kamu utamakan?

- hmm..persepsi pertama manusia umumnya lebih kepada rupa pada awalnya kan?..kemudian baru kepada isinya..tapi, semunya terpulang..ada saja blog dengan rupa yang biasa-biasa tapi menarik kan?..apapun..terpulang..

4.
Adakah kamu meletak widget lagu di blog kamu? Kenapa kamu memilih lagu tersebut?

- tiada widget lagu..agak menyusahkan pengunjung tika berkunjung.. ;)

5. Antara banyak-banyak artikel di blog kamu, yang mana paling kamu suka dan kenapa?

- artikel paling suka?..aku suka puisiku yang ini. Lahir secara tiba-tiba rasa yang seronok untuk berpuisi.. :)

6. Pernah terasa nak hapuskan blog kamu? Sebabnya?

- hapuskan?..tidak sekali-kali.. :)

7. Apakah pendapat kamu mengenai blog kepada pemilik blog yang tag kamu ni?

- beliau ea?..seorang yang aku kenal sejak dari sekolah menengah lagi..seorang yang baik hati..banyak perkara yang aku belajar darinya..namun, tak semua melekat pada aku yang nakal ni.. :p

8. Senaraikan 5 orang yang akan kamu tag.

1. En Azri lagi..
2. Cik Nilam lagi..
3. Cik Ikin lagi..
4. Cik Ika
5. Mereka-mereka yang membaca, wajar melakukan juga ;)
TAGGED oleh En Rasydan
| More

Pemberi : Encik Rasydan mantan NYDP :)
Penerima : En Kid yang apa ea?... biasa-biasa aja..
Ucapan : Terima kasih atas ingatan tulus ikhlas dari sang pemberi ya!

award rules :
1. Insert this badge or the pic above to inform u have been awarded.
2. Make sure u take the pic n said it is from.
3. You should tell 10 facts or hobbies about yourself.
4. You should choose 5 other bloggers (easier the ones who follow you) and tell their names in your blog
5. Dont forget to go to their blog and tell them they have been tagged !!!

::aku::dan::diriku::

1. hakikatnya, tiadalah daya untuk aku benar-benar mengenali diri ini..sangat banyak yang masih kabur dan tidak aku fahami tentang diriku..
2. alhamdulillah, masih cukup sifat kurniaan dari-Nya..
3. seorang pemakai cermin mata yang setia..power spec sangat tinggi..mahu tahu berapa?..
4. pemegang ijazah dalam bidang sains kimia, melanjutkan pelajaran (masih berkira-kira..) dalam bidang yang sama..kini menjadi pengurus restoran di utara tanah air..
5. sangat sukar fokus dalam perkara yang dilakukan..namun, mampu fokus atas forces yang ada.. ;)
6. seorang yang agak cool dalam sesetengah perkara..namun, banyak yang tak cool kot.. :p
7. suka bercakap kot..ada saja jawapan yang diberi..(adehh..ramai yang sakit ati kot..huhu)
8. minat baca komik..(tertentu saja)..main bowling..internet..sekarang perlu dikawal atas tugas-tugas kini.. :)
9. seorang pemandu mini cooper Malaysia yang sukar mengawal kaki menekan minyak..
10. mahu menyayangi kamu seadanya kamu, namun banyak perkara bisa buat kamu berasa sukar..maaf ya! aku masih berusaha..

(nak tambah lagi..tapi melawan syarat pula.. :p)


::Award neh dipanjangkan kepada::
1. En. Azri a.k.a Jeri
2. En Hilmi Khairi
3. Cik Nilam
4. Cik Ikin
5.
Pengunjung yang bisa menjawab, dialu-alukan.. :)