Adakah anda dalam keadaan tertekan?
| More
Assalamualaikum...

Alhamdulillah, daku masih mampu tersenyum dan menghela nafas dengan sempurna walaupun segalanya sedang bergelora di dalam diriku. Semakin aku mengabaikan semakin melambai lagaknya. Aduh, apa harus ku lakukan...

Terdetik hati mencari sesuatu bagi mengusir rasa yang kian menghimpit dada dan alhamdulillah dapat jua menemukannya. Sesuatu yang daku rasakan dapat dikongsi bersama semua yang sentiasa ada.

Perkara yang aku rasakan bukan manusialah seseorang itu jika tidak melaluinya, kecuali dah mencapai tahap yang lebih tinggi iaitu GILA. Gila pasti tiada tekanan namun ianya berkemungkinan berlaku akibat perkara ini. Itu lah TEKANAN. Adakah aku tertekan? Mungkin ya dan mungkin tidak. Cuma yang pasti aku pernah melaluinya. :)

Beberapa tips bagi mengatasi tekanan:

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan p! ekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah dingati.


2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.


3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada seper! tiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut ag! ! ar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.



4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.


5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa! bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.


6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.



7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.


8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.


9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.


10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.

Banyak yang boleh kita pelajari dari tips-tis di atas. Jelas sekali, segalanya perlu kita pulangkan kepada yang Maha Mencipta, Maha Mengetahui dan Dialah segalanya untuk kita.

Sahabat-sahabat sekalian, daku memohon maaf kepada kalian andai ada salah dan silap sepanjang kita bersahabat. Semoga kita sentiasa tergolong dari kalangan hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh. Insya Allah...


Alamak! Kid pun stress gak? :p



Wassalam...

p/s:
*sumber dipetik dari Jabatan Penerangan Malaysia.
*Kid, anda tertekan?... Ya, agak la... :p

Penanda: , edit post
18 Responses
  1. O_o Says:

    HAHAHAHHAHAHAAA...

    good tips my bro..

    sy xpernah cube lg tips no.8, cam menarik jek

    T__T like this, can??


  2. ikajamil Says:

    saya suka tips no 10..

    stress..stress..huhu


  3. eksp Says:

    aku pun tertekan jugak sekarang nih...

    sebab kena tekan dengan jari.... hehhehe


  4. En Kid Says:

    hahahah...

    Cik achah..
    mari menangis beramai-ramai..
    :p

    Cik ika...
    cintai diri sendiri ye...
    benar2..itu paling penting...
    diri ini amanah Allah...

    En eksp...
    kene tekan ngn jari eh...
    blur jap...
    hahhaha...
    cmne bisnes?...
    freelance lg?...


  5. Maya Helmi Says:

    tengah tertekan gak nie..maklumlah, exam dah dekat..


  6. eksp Says:

    yup..
    still freelance lagi


  7. En Kid Says:

    to cik maya...
    sabor2...
    banyakkan bertenang..tapi jangan tenang sangat..tak study lak nnt..
    :p

    to en eksp...
    freelance motivator or ape eh?...best2 tu...
    :p


  8. eksp Says:

    ala..
    bagi motivasi kat bebudak sekolah...
    sekali sekala dijemput...


  9. jeri Says:

    aku tertekan ngan ko..haha


  10. En Kid Says:

    to eksp...
    oo..
    motivator eh..
    join company or sendiri organize?..
    cm menarik je...
    :)

    to jeri..
    ko tertekan ngn aku?...
    aku ringan je..tak mampu nk tekan orang len..
    :p


  11. eksp Says:

    buat sendiri2..
    nama pun freelance..
    apa daa.. =p


  12. mls-sign-in =P Says:

    hahahahaaa...

    abg tau x freelance tuh ape??

    ~you go down d road n you go up~

    =P


  13. kikilala Says:

    mcm pernah dgr je petikan di atas..
    tapi di mane ye..
    huhu


  14. En Kid Says:

    hahahaa...
    saje je korag ye...
    tape2...
    sabo kid..
    ~~:p


  15. Loud N prouD Says:

    wakakak..

    ~you go to up la..~

    ~agagagaga...^^


  16. En Kid Says:

    hahahahah...
    sabor2...
    adooiiii...
    ting tong~!


  17. kikilala Says:

    you go up up and away...

    kuikuikui.......


  18. En Kid Says:

    ahhaha..
    join de club nampak..
    :p