Aku Terkedu..
| More
Salam..

Bicara petang ku mulai dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Pemurah kepada semua dan kasih pada hambanya yang beriman padaNya. Alhamdulillah, masih mampu tersenyum aku pada hari ini sebagai mana sebelumnya. Lega dek sedikit sebanyak 'kepayahan' aku menghela nafas tiap saat itu terungkai jua.

Seharian berada di dalam seminar Membangun Kapasiti Felo-felo Penghuni Kolej Kediaman mengundang pelbagai ilmu dan persoalan serta permasalahan yang mungkin wujud. 'Capacity Building' satu perkara yang mengujakan kerna usaha membangunkan sumber manusia dalam bentuk yang teratur dan memenuhi kriteria-kriteria tertentu.

Tapi, bicara hari ini bukan berkisar soal ini. Apa yang menyumbang kepada kekeduan ini ialah apabila telefon vibrate kala mendengar taklimat dari TNC dan nama tertera adalah mY Dad. :)

Perbualan dengan ayah berkisar soal aktiviti hariannya pada hari ini, ke pejabat sebentar kemudian pulang berehat kerna penat; baru pulang dari Kuala Lmpur semalam. Aku agak terkejut apabila ayah berbicara begini:

"...ayah nak sembang pasai peribadi sikit ni..." Aku masih terdiam menunggu ayah menghabiskan bait-bait katanya. Setiap ayat ku rasakan seperti disusun dengan baik seolah-olah mahu menceritakan sesuatukan yang sangat penting. Masih meneruskan ayatnya, ayah menyebutkan mengenai seseorang. Seseorang yang beliau kenal dan aku baru sahaja kenal. Oh, sungguh tak ku jangka. Ayah bercerita dan terus bercerita. Sehinggalah bertanyakan soalan kepada ku.

"...Bib, la ni dah ada orang ka?..." aduh..antara soalan yang agak sukar untukku jawab. Keheningan wujud untuk beberapa ketika dan akhirnya aku menjawab "...buat masa ni, tak mau pikiaq lagi..nanti-nantilah.." jawabku masih dalam kejutan. Persoalan yang selalunya bermain-main dalam kotak fikiran tapi diabaikan atas sebab-sebab belum sampai masanya. Sungguh aku cuba mengelak dari isu ini. Aku terkedu.

Perbualan masih diteruskan dengan cara yang lebih santai dan ayah sekadar meluahkan pendapatnya. Aku faham, walaupun usia ku yang aku rasakan masih muda. :)

Insya Allah, sampai masanya akan aku fikirkan semula. Mungkin bukan masanya..

Aku masih terkedu..
Penanda: edit post
30 Responses
  1. Maya Helmi Says:

    your dad xsabar nak dengar bunyi kompang dan timang cucu tue..hehhee


  2. En Kid Says:

    hahha...tapi agak terkedu..lagipun..cm muda lagi je..
    :p

    cuma akan tiba masanya untuk berfikir lebih mendalam..
    hehe..


  3. kikilala Says:

    macam dah bau nasi minyak je...
    hehehe....


  4. En Kid Says:

    nasik minyak orang lain kot...bukan dari sini...tak pun bau nasi daging herba ke..
    :)


  5. kikilala Says:

    ala lapar le plak....
    abgku...ampun ye...(^_~)


  6. 0_o Says:

    B I B!

    terkezut!

    *stun*


  7. En Kid Says:

    to ika..
    no hal..hehehe..

    to 0_o..
    erkezut eh..
    hehehe..
    abes la name faveret tu..
    :p


  8. aVerler Says:

    oh bib!


    terkedu.
    (nak gak terkedu..)

    x saba pakcik pauzi nmpaknya..
    jgn lupa anta kat kawen ye..
    ;)


  9. jeri Says:

    ko tu dah tua..toksah le tgu2..haha..kalu aku ni xpe,mude lagi...hihi


  10. eksp Says:

    hahahahahahahahahhaa

    aku ingatkan aku je kena berdepan dengan situasi camtuh... rupanya ada orang lain...

    meh gelak lagi...

    hahahahahahahahahahaha


  11. En Kid Says:

    Salam..

    to jeri..
    hahaha..toksah tgu2?..
    tak boleh la..raa cam tak cukup je lg nk menuju alam yang itu..
    :)

    to eksp..
    wah2..
    sakan gelakkan aku ye..
    hehehehe...takpe2..ragam kehidupan..
    tanpa semua ni, hidup seakan kurang manisnya..cuma perlukan masa yang sesuai untuk memikirkannya..dan ambil tindakan yang sesuai..
    (bak kata Hj Hussain ex-Pengetua kite dolu2 :p)


  12. eksp Says:

    heheh..
    lebih manis jika dapat jadikan kenyataan hasrat orang tua ko tuh... ^^


  13. En Kid Says:

    hohoho..
    nanti-nantilah..
    encik senior pun masih membujang..inikan adik junior mu mahu menamatkan zaman bujang terlalu awal..
    :)


  14. yana Says:

    abis la...nanti cik lisa dimadukan
    =p


  15. ermalina Says:

    Ahakz~!

    BiB..name manje kah?
    Erhm..ingatkan masalah ini dihadapi oleh kaum2 hawa aje..
    En Kid pon tertempiaskah?

    ye la...ayahanda Kid bosan agaknye.asek2 tgk muke2 maskulin korang aje.
    hanye sekuntum je munge di umah kan?
    nak bg meriah sket kot tambah munge2 mude...

    Nmpk mcm da tak lame..


  16. En Kid Says:

    to yana..
    cik lisa jd no.2 la kalo en kid tamatkan zaman bujang..
    hehehe..

    to ermalina..
    Bib tu..hasil kepelatan adik kecilku dulu2 tuk menyebut nama. Akhirnya lekatlah nama Bib itu digunakan. Tempias pd En Kid agak pening2..sebab en kid igt kaum Adam tak dilanda permasalahan ni..

    apapun..
    mungkin benar apa yang cik ema sebut tu..perlukan bunga2 untuk menyerikan rumah dan pucuk2 baru menggantikan yang udah dimamah usia..
    :)


  17. Oryza Says:

    hehehehe..ingin mencelah juga..eloklah dipercepatkan urusan itu..janganlah tunggu lama2..lagipun tuan hamba anak yg sulong...itulah sebabnya pak cik Pauzi menimbulkannya..mungkin tangannya sudah teringin menimang cucu..hehehehe...kalau dah ada cepat2 kan la yek...nanti kawan2 nie boleh la makan nasi minyak kat utara nun..best juga..boleh melancong sekali..hehehehe =)


  18. En Kid Says:

    owh..
    rasanya en oryza akan menamatkan zaman bujang dulu berbanding en kid.
    :)

    nk dtg melancong bila2 pun boleh ke penang tu..nk lagi menarik, dtg la time restoran en kid da buka nnt..
    :)


  19. SangPelangi Says:

    Kahkah. Ayah kau buat suspen.
    Hihi. Kau terkedu, aku pula yang rasa seronoknya. Bro, kau dah sampai masa ni. Eceh.
    Teringat satu sorak dalam pengakap.
    "Apa tunggu lagi, hey!"
    "Apa tunggu lagi, hey!"
    "Apa tunggu lagi, hey!"


  20. eksp Says:

    aku memang masih bujang..

    tapi aku tak kisah orang langkah bendul...

    ^^


  21. En Kid Says:

    to sangpelangi..
    Ayah memang suka begitu..melontarkan pandangan hingga buat anak-anaknya terkesima, kaget, tak tentu arah, jantung dup dap dup dap..akhirnya, senyap je..
    :)

    Bab sampai masa tu, rasa macam awal je lagi nak melangkaui dunia bujang ni. Tapi menarik lagu pengakap tu.
    Sekali pengakap, pengakap selamanya!

    to eksp..
    bab langkah bendul ni, ana tak gemar sangat sebab anta lagi layak kot. Hehe..


  22. aVeler Says:

    ini bikin saye jels uhukk...T_____T



  23. En Kid Says:

    :)

    aveler..
    usah jeles2 ya?
    hehehe..


  24. Oryza Says:

    en.Kid nak buka Restaurant..ermm..bagus2..kalau en.Kid da buka Restaurant..kami2 pasti akan datang menjenggah..hehehe..dalam perancangan..konsep apa yang nak digunakan? hehehehe...en. Oryza mungkin lambat lagi kawinnya...kena tunggu orang sana habis belajar dulu..hehehe


  25. En Kid Says:

    konsep?..
    mungkin moden..sesedap mata memandang..sesedap mulut menjamah hidangan..sesedap dibasahi minuman..
    :)

    insya Allah..jemput dtg ye..
    dan jemput menjemput bila tiba masa dan ketikanya nnt..
    :)


  26. 0_o Says:

    mahu jeles juga uhuk!!!


  27. eksp Says:

    aku nak langkah bendul hapenya... masih membujangkan diri lagi... paling cepat upgrade level pun maybe after raya tahun depan... hehhee

    nih nom aku 0175185983


  28. Erika Anuey Says:

    Haish... Kecik lagi nih. Tak der maknenyer langkah bendul. Bro, capai apa yang patut dulu. Perasaan ialah sampingan. Ada, layan, tak der, jgn terlalu layankan perasaan. heheheh. Take care k.


  29. En Kid Says:

    to eksp..
    tQ..tape2..aku tunggu senior setel dulu baru amek no giliran..
    :)

    to erika..
    heehee..
    yup2!..kite kecik lagi kan sis?..Thanks for the advice..insya Allah..akan dicapai apa yang perlu dahulu..