.:Keinsafan?:.
| More
Di keheningan awal pagi ni, tiba-tiba rasa ingin menulis...

Ramadhan yang ke-25 sudah menjelang. Cukup sekejap dirasakan. Ramadhan hanya tinggal 5 hari, Syawal bakal menjelang sebagai tanda kejayaan kita menjalani ibadah puasa. Apakah benar-benar berjaya melaksanakannya? Apakah sudah sampai tahap keinsafan yang sepatutnya?

Petang semalam, sempat meluangkan masa menonton cerita Lara Rindu Mahsuri hasil nukilan oleh Ummi Hani Abu Hassan. Alhamdulillah. Sangat teruja menonton cerita tu. Almaklum, Ummi Hani merupakan penulis bagi cerita Cinta Madinah 2. Maka, cerita hasil nukilannya cukup berisi dengan plot-plot yang menyentuh jiwa. Penceritaan tentang kehidupan manusia yang sentiasa leka dek pujuk rayu syaitan dan hasutan nafsu sehingga membawa kepada kehancuran. Menunjukkan tentang keruntuhan sebuah institusi kekeluargaan akibat kerakusan manusia dengan kekayaan duniawi hingga melupakan perkara-perkara ukhrawi.


Barisan pelakon Lara Rindu Mahsuri

Sedikit preview dari Harian Metro;

Lara Rindu Mahsuri mengisahkan dua beradik, Mahsuri (Memey) dan Mastika (Sherry) yang terpisah dengan ibu mereka, Teh Halimah (Norish Karman) sejak kecil. Apabila Mahsuri dilahirkan, dia diserahkan kepada Chu Zainab (Kartina Aziz) dan menjaganya seperti anak sendiri.

Apabila dewasa, Mahsuri melanjutkan pelajaran ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) dan berkawan baik dengan Mastika dan hubungan mereka sangat rapat seperti kakak dengan adik.

Ketika melawat satu rumah kebajikan, Mahsuri dan Mastika bertemu Teh Halimah, pesakit di bawah jagaan Doktor Imran (Riezman Khuzaimi) yang juga abang kawan mereka yang sama-sama menuntut di UIA.

Teh Halimah sebenarnya mempunyai dua anak hasil perkahwinan dengan lelaki kaya, Farouk (Eman Manan) tetapi dia tidak ingat kisah lalunya kerana kemalangan yang berlaku. Dia juga mengalami trauma kerana disiksa mentuanya, Sharifah Nur (Maimun Talib) yang membencinya.

Selesai menonton, bersiap-siap untuk berbuka. Setelah selesai segalanya, berterawih di masjid dan sempat mendengar tazkirah dengan tajuk yang kurang pasti (tiba lambat di masjid) tapi berkisar mengenai didikan terhadap nafsu. Apa yang disampaikan oleh Alfadhil Ustaz ialah mengenai dialog antara nafsu dengan Al-KhaliQ, Allah S.W.T

Betapa angkuh dan bongkaknya nafsu terhadap Allah S.W.T namun tunduk kepada pencipta-Nya apabila diberikan ujian terhadap kelaparan. Itulah hikmahnya kita menjalani ibadah puasa ini. Supaya kita dapat mendidik nafsu agar sentiasa dalam kawalan kita. Insya Allah, berkat Ramadhan 1429, kita dapat sama-sama mengubah diri kita ke arah yang lebih baik.

Wassalam.

5 Responses
  1. Tanpa Nama Says:

    HmmMM..tak sempat nak tgk cite ni..
    Tgk iklan die mcm menarik gak...

    Anyway, how are u En.Kid?


  2. En Kid Says:

    Owhh..
    Cerita menarik...
    byk pengajaran boleh diambil...
    :)

    well..
    me..going very well..tgu nk g cari baju raya..
    hehehe...

    jadi dtg gtau ye...
    tQ!


  3. Tanpa Nama Says:

    salam..wah, saya terharu ada yang hargai cerita ni, moga ada pengajaran buat penonton.
    Salam penghujung ramadan dan syawal

    ummu hani abu hassan


  4. SITI Says:

    ummu hani komen kat blog kau?
    seriously?
    heh!


  5. En Kid Says:

    Alhamdulillah...
    Thanks kak ummu dtg jengah laman yang tak seberapa ni...
    insya Allah, ada kelapangan masa akan disampaikan respon kepada TV3...
    semoga lebih byk karya akak akan menjengah ruang program TV nnt...

    Utk siti, kenapa?...tak percaya?

    :)